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The Staffarda Abbey in the UNESCO Monviso Biosphere Reserve

The document presents a synthesis of the outcomes resulting from the workshop organized by Fondazione Santagata in the quality of technical partner of the master in “World Heritage and Cultural Projects for Development” (a.y. 2019/2020), managed by ITC-ILO/Turin School of Development, University and Politecnico di Torino, in partnership with UNESCO World Heritage Centre and in collaboration with ICCROM, the University Paris 1 Sorbonne – Pantheon and the Macquarie University of Sydney – Australia.

The study case for this workshop, in accordance with the scientific directors of the master, was the cultural-natural heritage of the Staffarda Abbey in the Monviso UNESCO Biosphere Reserve context.

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Scamuzzi Sergio

Lo scambio culturale globale e le politiche della cultura

Il mondo globalizzato dimostra orami da decenni di non crescere uniformemente e neanche per grandi blocchi e di rischiare la stagnazione. La diversificazione regionale è anzi un tratto sempre più evidente dello sviluppo, delle vie di sviluppo e dei livelli di sviluppo, come della natura e durata delle stagnazioni. L’industria manifatturiera, i servizi della economia della conoscenza continuano ad essere potenti leve di sviluppo ma non sono più le sole ovunque. Diventano rilevanti per molte regioni vie alternative, basate sul turismo e la cultura, da sole o in mix virtuosi con vie di industria o conoscenza, e diventa quindi interessante per molti territori progettare strategie che si muovano in questa direzione. Tali vie si dimostrano o hanno le potenzialità di essere anche sostenibili per l’ambiente e inclusive, se anche il modello di sviluppo turistico si alimenta di cultura, abbandonando l’imitazione industriale, incontrando così l’attuale accresciuta sensibilità al problema della sostenibilità.
Questo articolo presenta una serie di concetti e di casi utili a orientare la progettazione con maggiore consapevolezza delle sfide di competitività internazionale, di sostenibilità sociale e ambientale in gioco, di identità culturale e maggiore fiducia nella praticabilità di soluzioni intelligenti.

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Giulia Guarnieri Passerini | Maria Beatrice Buccheri

Turismo montano sostenibile

Il presente Rapporto di ricerca si basa su un’elaborazione dei contenuti delle tesi di laurea magistrale di Giulia Guarnieri Passerini “Turismo montano sostenibile: una proposta operativa per la Val di Susa” e “Turismo sostenibile e ambiente urbano, trasformazioni e nuove dinamiche: il caso di Torino” di Maria Beatrice Buccheri.
I due studi hanno messo a confronto l’area urbanizzata di Torino e l’area montana della Val di Susa rispetto alle politiche, agli strumenti di sostenibilità turistica, e alla sensibilità dei diversi target riguardo il tema della sostenibilità ambientale. Il report mette a fuoco l’area montana della Val di Susa e, attraverso la proposta di una strategia turistica sostenibile, immagina un possibile scenario di sviluppo turistico della valle alpina.

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Re Alessio

Cultural routes and heritage systems at the territorial scale: questions of management. In Porfyriou H., Yu B. (ed. by) China and Italy: routes of culture, valorisation and management

This paper explores, from a multidisciplinary viewpoint, some of the most important questions relating to the management of heritage systems on the territorial scale, such as historic cultural routes, with specific reference to the vision and approach of UNESCO. In fact UNESCO World Heritage (Batisse, Bolla 2005), which now counts more than 1000 listed sites, is facing a significant transition both in terms of its recognition procedures and of management tools, particularly with regard to the challenges posed by the 2030 Sustainable Development Agenda. Aside from the administrative aspects, which strictly depend on specific national regulations, there are other management issues of which heritage organisations should be aware and that they should be ready to question.

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Meneghin Erica | Re Alessio

Intangible Cultural Heritage. A screening of funding opportunities in the EU

Intangible Cultural Heritage is a significant force for 21st century Europe. The benefit of Intangible Cultural Heritage (ICH) have most commonly been seen in terms of social cohesion and engagement as a way of bringing together communities.

The Intangible Cultural Heritage means “the practices, representations, expressions, knowledge, skills – as well as the instruments, objects, artefacts and cultural spaces associated therewith – that communities, groups and, in some cases, individuals, recognize as part of their cultural heritage. This intangible cultural heritage, transmitted from generation to generation, is constantly recreated by communities and groups in response to their environment, their interaction with nature and their history, and provides them with a sense of identity and continuity, thus promoting respect for cultural diversity and human creativity”. (Article 2, 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage).

In this report, focus is dedicated to European Funding Programmes that could include ICH as topic. The aim is to analyse how the European Union, as an organization expanding in the culture field and developing its cultural policy, reacted to the protection and preservation of Intangible Cultural Heritage. European funding programmes are listed according to their respective thematic areas: 1. Security and citizenship: includes justice and home affairs, border protection, immigration and asylum policy, public health, consumer protection, culture, youth, information and dialogue with citizens. 2. Smart and inclusive growth: competitiveness for growth and jobs; economic, social and territorial cohesion. 3. Sustainable Growth: Natural Resources: includes the common agricultural policy, common fisheries policy, rural development and environmental measures. 4. Global Europe: covers all external action by the EU such as development assistance r humanitarian aid with the exception of the European Development Fund which provides aid for development cooperation with African, Caribbean and Pacific countries, as well as overseas countries and territories.

In addition, it gives some concrete examples of how European projects could involve the intangible sphere. It is evident, that EU policy in the field of Intangible Cultural Heritage has been, until now, insignificant and not specific in comparison to other areas of its activities.

The report suggest that ICH has been a positive economic, social and environmental driver. Innovative financing, public private partnerships, crowd-sourced funding, philanthropy and many other innovative and creative approaches have been taken to releasing the locked-up potential of Europe’s intangible heritage.

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Borrione Paola | Pazzola Giangavino | Ricuperati Gianluigi | Segre Giovanna

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Compagnia di San Paolo

Analisi dei progetti partecipanti al Bando ORA!

L’analisi effettuata sulle candidature al Bando ORA!, è frutto di un gruppo di lavoro esteso, che ha coinvolto lo scrittore Gianluigi Ricuperati e i ricercatori del Centro Studi Silvia Santagata –EBLA in un ricco e fecondo processo di dialogo e confronto con l’Area Innovazione Culturale della Compagnia di San Paolo. Lo studio è stato svolto in connessione con le altre azioni realizzate durante il percorso del Bando: questo ha permesso di capitalizzare le informazioni raccolte per costruire i nuovi internet, in un modello di apprendimento data-driven.

Il lavoro consta di tre parti principali: nella prima vengono analizzati i soggetti partecipanti al Bando e i progetti presentati; la seconda parte ospita due riflessioni, a firma di Gianluigi Ricuperati e Giovanna Segre, rispetto alle prospettive di lavoro di Compagnia di San Paolo al fine di sostenere i soggetti e le organizzazioni che si candidano a produrre cultura; la terza e ultima parte, infine, accoglie due contributi di approfondimento di quelle che per il Bando ORA! sono due delle tematiche principali attorno alle quali si richiedeva la riflessione dei partecipanti, quella della crossdisciplinarietà, a firma di Giangavino Pazzola e quella dell’utilizzo delle nuove tecnologie nell’ambito della produzione culturale a firma di Paola Borrione.

La ricerca completa può essere scaricata dalla sezione del sito di Compagnia di San Paolo dedicata al Bando ORA! tramite il link che segue.

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Tan Regina Coeli

Perspectives on Cultural Landscapes. The Case of the Rice Terraces of the Philippine Cordilleras

The World Heritage Committee in its 16th session, inscribed Cultural Landscapes, characterizing those mixed type of heritages which neither had purely natural nor purely cultural properties, as an option to be included in the World Heritage Lists thus spearheading the proliferation of studies from states, specialists and academics on the different aspects surrounding the concept. Amidst the increased popularity however, some cultural landscapes remain in the brink of danger and loss of culture. Based from the cultural economics approach, this study firstly provides an overview on economic valuation methodologies revealing possible limitations not considered from within the discipline as non-use and cultural values that form part of the regenerative properties of the site. Following this, the research then draws from multi-disciplinary studies with emphasis on the growing literature on cultural commons to provide perspectives on the role of the said values to sustainability. The study then culminates on a case of the Rice Terraces of the Philippines Cordilleras to provide real-life application of findings.

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Bertacchini Enrico | Re Alessio

Investing in the city’s cultural assets. The Local Economic Development Plan for Port Louis/Mauritius

The main target area to which is directed the Local Economic Development Plan is the city center of Port Louis.
This area, which extends beyond the currently defined buffer zones of the UNESCO World Heritage property, has been selected in accordance with the application of the principles of UNESCO Historic Urban Landscape recommendation.

Applying this recommendation to the context of the city of Port Louis means to propose an integrated vision of the historic urban landscape of the city that necessarily goes beyond the Aapravasi Ghat UNESCO World Heritage Property and its Buffer
Zones as the whole area comprises surroundings that are rich of development potential and heritage significance. They include the waterfront area with the modern Caudan Waterfront, the Company Garden, the historical and vibrant Central Market, China Town, the Citadel, and possibly the highest concentration of sites and buildings with historical
and architectural value.

The objective of the LED Plan is to foster economic development in line with the concerns of the local community regarding heritage properties of the city of Port Louis, and to offer opportunities for the consolidation and the development of economic activities in the city area. The goal is also to consolidate and improve the existing framework by directing development towards the preservation, enhancement and adaptive reuse of heritage while diminishing the threat of its demolition and degradation.

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Porta Andrea | Re Alessio

La Riserva della Biosfera Transfrontaliera del Monviso

Il presente Quaderno poggia le basi su quanto studiato e analizzato nel Libro bianco sulla creatività (Santagata, 2009) e successivamente in Atmosfera Creativa (2012); il modello di sviluppo italiano basato su cultura e creatività proposto da Santagata individua nel Patrimonio storico e artistico, nelle industrie della cultura materiale e nelle industrie del contenuto e dell’informazione i tre pilastri dello sviluppo economico italiano. Ad ognuno di questi corrispondono determinati settori (12 in totale) ai quali si ritiene opportuno aggiungerne un tredicesimo, il turismo culturale, intrinsecamente legato ai settori individuati da Santagata e importante per comprendere il modello di sviluppo italiano.

In questo contesto il caso della Riserva della Biosfera Transfrontaliera del Monviso risulta essere piuttosto interessante, poiché rappresenta un utile esempio di applicazione del modello di Atmosfera creativa in un contesto territoriale prevalentemente rurale. Per questo motivo, a patrimonio storico artistico, cultura materiale e turismo, si aggiunge il settore legato all’ambiente e alle energie rinnovabili. Quest’ultimo è infatti espressione fondamentale del contesto di riferimento, fondato sulle relazioni tra uomo e caratteristiche dell’ambiente in cui opera.

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