Avanza Giulia | Re Alessio

Intangible Cultural Heritage & Development. Communities, Safeguard, Resilience

Dopo un lungo periodo di scarsa attenzione, oggi c’è una grande consapevolezza e una vasta letteratura che presenta la cultura e la creatività, in tutte le sue diverse forme espressive, come una risorsa, o meglio come un “capitale”, per uno sviluppo economico sostenibile.

Nella prima parte della pubblicazione, un capitolo scritto a più mani presenta una riflessione teorica sul potenziale del patrimonio culturale intangibile per promuovere lo sviluppo sostenibile e per rafforzare le comunità locali, in particolare proteggendo i diritti di proprietà intellettuale in supporto di strategie di marketing, che rappresentano uno strumento fondamentale per attivare lo sviluppo economico.

La seconda parte del volume presenta spunti di esperienze internazionali legate alla salvaguardia del patrimonio culturale intangibile, presentando alcune questioni chiave emerse in aree diverse nel mondo.

Scarica » Acquista »

Arenella Ottavia | Re Alessio

Premio Fondazione Santagata – I edizione

Fondazione Santagata in collaborazione con Ro.Me Museum Exhibition, la piattaforma professionale e internazionale per le istituzioni e le aziende operanti nei musei, nei luoghi culturali e nell’arte, ha lanciato nel 2020 la prima edizione del Premio “Fondazione Santagata” con il patrocinio della Commissione Nazionale Italiana UNESCO. Il Premio è nato per fornire visibilità e riconoscimento a un progetto di sviluppo sostenibile in linea con gli Obiettivi dell’Agenda 2030 delle Nazioni Unite e che sia stato avviato o implementato sul territorio italiano nell’ambito di un sito o una comunità inseriti in una delle cinque designazioni UNESCO.

La seguente pubblicazione presenta i progetti candidati alla prima edizione del Premio e i progetti vincitori.

Avanza Giulia | ICHCAP | Re Alessio

ICH NGO Conference – “ICH and Resilience in Crisis”

Il 12 e 13 novembre 2020, ICHCAP e il Forum delle ONG ICH hanno tenuto virtualmente la Conferenza delle ONG ICH del 2020 dal titolo “ICH and Resilience in Crisis”, con l’obiettivo di continuare lo scambio e il confronto tra ONG che lavorano nel settore del Patrimonio Culturale Immateriale.

La conferenza ha voluto fare un focus soprattutto sul ruolo e sulle sfide a cui devono rispondere le ONG, in particolare nel campo dell’istruzione e della formazione dei più giovani, con un’attenzione particolare alle conseguenze legate alla pandemia mondiale da Covid-19, che ha colpito tutte le realtà del settore culturale.

Tra i quindici partecipanti selezionati provenienti da tutto il mondo, Fondazione Santagata ha trattato il tema “ICH in the South-Western Alps: Empowering communities through youth education on nature and cultural practices” (da pag. 110 a 118).

Scarica » Leggi »

Re Alessio

Cultural routes and heritage systems at the territorial scale: questions of management. In Porfyriou H., Yu B. (ed. by) China and Italy: routes of culture, valorisation and management

This paper explores, from a multidisciplinary viewpoint, some of the most important questions relating to the management of heritage systems on the territorial scale, such as historic cultural routes, with specific reference to the vision and approach of UNESCO. In fact UNESCO World Heritage (Batisse, Bolla 2005), which now counts more than 1000 listed sites, is facing a significant transition both in terms of its recognition procedures and of management tools, particularly with regard to the challenges posed by the 2030 Sustainable Development Agenda. Aside from the administrative aspects, which strictly depend on specific national regulations, there are other management issues of which heritage organisations should be aware and that they should be ready to question.

Meneghin Erica | Re Alessio

Intangible Cultural Heritage. A screening of funding opportunities in the EU

Intangible Cultural Heritage is a significant force for 21st century Europe. The benefit of Intangible Cultural Heritage (ICH) have most commonly been seen in terms of social cohesion and engagement as a way of bringing together communities.

The Intangible Cultural Heritage means “the practices, representations, expressions, knowledge, skills – as well as the instruments, objects, artefacts and cultural spaces associated therewith – that communities, groups and, in some cases, individuals, recognize as part of their cultural heritage. This intangible cultural heritage, transmitted from generation to generation, is constantly recreated by communities and groups in response to their environment, their interaction with nature and their history, and provides them with a sense of identity and continuity, thus promoting respect for cultural diversity and human creativity”. (Article 2, 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage).

In this report, focus is dedicated to European Funding Programmes that could include ICH as topic. The aim is to analyse how the European Union, as an organization expanding in the culture field and developing its cultural policy, reacted to the protection and preservation of Intangible Cultural Heritage. European funding programmes are listed according to their respective thematic areas: 1. Security and citizenship: includes justice and home affairs, border protection, immigration and asylum policy, public health, consumer protection, culture, youth, information and dialogue with citizens. 2. Smart and inclusive growth: competitiveness for growth and jobs; economic, social and territorial cohesion. 3. Sustainable Growth: Natural Resources: includes the common agricultural policy, common fisheries policy, rural development and environmental measures. 4. Global Europe: covers all external action by the EU such as development assistance r humanitarian aid with the exception of the European Development Fund which provides aid for development cooperation with African, Caribbean and Pacific countries, as well as overseas countries and territories.

In addition, it gives some concrete examples of how European projects could involve the intangible sphere. It is evident, that EU policy in the field of Intangible Cultural Heritage has been, until now, insignificant and not specific in comparison to other areas of its activities.

The report suggest that ICH has been a positive economic, social and environmental driver. Innovative financing, public private partnerships, crowd-sourced funding, philanthropy and many other innovative and creative approaches have been taken to releasing the locked-up potential of Europe’s intangible heritage.

Scarica » Leggi »

Bertacchini Enrico | Re Alessio

Investing in the city’s cultural assets. The Local Economic Development Plan for Port Louis/Mauritius

The main target area to which is directed the Local Economic Development Plan is the city center of Port Louis.
This area, which extends beyond the currently defined buffer zones of the UNESCO World Heritage property, has been selected in accordance with the application of the principles of UNESCO Historic Urban Landscape recommendation.

Zones as the whole area comprises surroundings that are rich of development potential and heritage significance. They include the waterfront area with the modern Caudan Waterfront, the Company Garden, the historical and vibrant Central Market, China Town, the Citadel, and possibly the highest concentration of sites and buildings with historical
and architectural value.

The objective of the LED Plan is to foster economic development in line with the concerns of the local community regarding heritage properties of the city of Port Louis, and to offer opportunities for the consolidation and the development of economic activities in the city area. The goal is also to consolidate and improve the existing framework by directing development towards the preservation, enhancement and adaptive reuse of heritage while diminishing the threat of its demolition and degradation.

Porta Andrea | Re Alessio

La Riserva della Biosfera Transfrontaliera del Monviso

Il presente Quaderno poggia le basi su quanto studiato e analizzato nel Libro bianco sulla creatività (Santagata, 2009) e successivamente in Atmosfera Creativa (2012); il modello di sviluppo italiano basato su cultura e creatività proposto da Santagata individua nel Patrimonio storico e artistico, nelle industrie della cultura materiale e nelle industrie del contenuto e dell’informazione i tre pilastri dello sviluppo economico italiano. Ad ognuno di questi corrispondono determinati settori (12 in totale) ai quali si ritiene opportuno aggiungerne un tredicesimo, il turismo culturale, intrinsecamente legato ai settori individuati da Santagata e importante per comprendere il modello di sviluppo italiano.

In questo contesto il caso della Riserva della Biosfera Transfrontaliera del Monviso risulta essere piuttosto interessante, poiché rappresenta un utile esempio di applicazione del modello di Atmosfera creativa in un contesto territoriale prevalentemente rurale. Per questo motivo, a patrimonio storico artistico, cultura materiale e turismo, si aggiunge il settore legato all’ambiente e alle energie rinnovabili. Quest’ultimo è infatti espressione fondamentale del contesto di riferimento, fondato sulle relazioni tra uomo e caratteristiche dell’ambiente in cui opera.

Re Alessio

UNESCO Clusters. Towards an integrated management perspective for multiple designated areas

The work UNESCO Clusters has been presented at the second edition of the “International Academy on Sustainable Development – Capacity building workshop on managing Multiple Designated Areas related to UNESCO Conventions and Programmes for Sustainable Development” (Torino, 1-6 December 2016), and it includes some of the insights presented and inputs emerged during recent working sessions on UNESCO designations management models, including the workshop “Unveling the unexplored potential of Biosphere Reserves in the Mediterranean” (Chania, Crete, October 2016).

Its scope is to explore innovative and efficient models for an integrated management of territories having multiple designations according to different UNESCO Conventions and Programs, and to stimulate the debate among interested stakeholders, starting from site managers, to boost new strategies and find new possible resources for supporting UNESCO designated areas towards the sustainable development goals, as they are defined by the UN 2030 Agenda for Sustainable Development “Transforming our world”. Being a critical issue in many countries and territories, special attention is paid to the economic dimension of sustainability.

The proposed contents area based on the research programs of Centro Studi Silvia Santagata- EBLA. Key references are assumed in the current scientific literature on cultural economics and in the main UNESCO documents related to sustainable development.

The first chapter can be downloaded, ask for full publication.

Re Alessio

Management of historic cities and World Heritage Sites: the Italian case. In Porfyriou H., Genovese L. (ed. by) China and Italy: sharing cultural heritage expertise

Being heritage complexes, made up of historic landmarks and buildings with architectural and cultural value, the cultural capital of historic city cores conveys a unique cultural atmosphere and sense of place (Licciardi, Amirtahmasebi 2012). Such idiosyncratic character is the result of the accumulated forms of cultural expressions that coalesce into the productive milieu, the styles of buildings and the associated social fabric. Investing in heritage preservation in historic city cores thus means to enhance a resource that is hardly substitutable across space and increasingly worth in the global competition among cities. In this context the monitoring of conservation interventions and policies of the impact of mass tourism in heritage sites have become major tools for a sustainable conservation and development.
This paper intends to approach and develop those topics on the basis of some recent efforts in defining indicators for monitoring and evaluating World Heritage Sites management, and the same “value” of the World Heritage status. This approach, partially already experimented also in the Chinese context, may be further developed on a comparative Chinese-Italian basis and be eventually considered for future possible applications in Chinese WHS.