Autori

Meneghin Erica | Re Alessio

Intangible Cultural Heritage. A screening of funding opportunities in the EU

Intangible Cultural Heritage is a significant force for 21st century Europe. The benefit of Intangible Cultural Heritage (ICH) have most commonly been seen in terms of social cohesion and engagement as a way of bringing together communities.

The Intangible Cultural Heritage means “the practices, representations, expressions, knowledge, skills – as well as the instruments, objects, artefacts and cultural spaces associated therewith – that communities, groups and, in some cases, individuals, recognize as part of their cultural heritage. This intangible cultural heritage, transmitted from generation to generation, is constantly recreated by communities and groups in response to their environment, their interaction with nature and their history, and provides them with a sense of identity and continuity, thus promoting respect for cultural diversity and human creativity”. (Article 2, 2003 Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage).

In this report, focus is dedicated to European Funding Programmes that could include ICH as topic. The aim is to analyse how the European Union, as an organization expanding in the culture field and developing its cultural policy, reacted to the protection and preservation of Intangible Cultural Heritage. European funding programmes are listed according to their respective thematic areas: 1. Security and citizenship: includes justice and home affairs, border protection, immigration and asylum policy, public health, consumer protection, culture, youth, information and dialogue with citizens. 2. Smart and inclusive growth: competitiveness for growth and jobs; economic, social and territorial cohesion. 3. Sustainable Growth: Natural Resources: includes the common agricultural policy, common fisheries policy, rural development and environmental measures. 4. Global Europe: covers all external action by the EU such as development assistance r humanitarian aid with the exception of the European Development Fund which provides aid for development cooperation with African, Caribbean and Pacific countries, as well as overseas countries and territories.

In addition, it gives some concrete examples of how European projects could involve the intangible sphere. It is evident, that EU policy in the field of Intangible Cultural Heritage has been, until now, insignificant and not specific in comparison to other areas of its activities.

The report suggest that ICH has been a positive economic, social and environmental driver. Innovative financing, public private partnerships, crowd-sourced funding, philanthropy and many other innovative and creative approaches have been taken to releasing the locked-up potential of Europe’s intangible heritage.

Scarica » Leggi »

Autori

Meneghin Erica | Micheli Marco Andrea

Il Programma Torino e le Alpi

Il presente rapporto è  un lavoro di sintesi di ciò che è stato realizzato nei tre anni di vita del Programma Torino e le Alpi di Compagnia di San Paolo e di analisi critica del raggiungimento degli obiettivi preposti con lo scopo di individuare alcuni indirizzi per uno sviluppo futuro.

Lo spopolamento delle montagne

Il rapporto dualistico città – montagna  da oramai decenni si configura come uno dei macro problemi con cui la società, in particolare quella alpina, deve interfacciarsi. A partire dagli anni ’60, le Alpi si sono rese protagoniste del cosiddetto “fenomeno dello spopolamento”, registrando un forte esodo dalle aree rurali (montagna, collina e campagna) a favore di un costante e sempre maggiore avvicinamento ai grandi centri urbani. Le aree maggiormente colpite sono state le Alpi Occidentali italiane, francesi, Ticinesi e parte delle Alpi Orientali (friulane e venete in particolare).

La principale causa (economica, perché oggettivamente dimostrabile) individuata di tale fenomeno è il basso livello di infrastrutturazione delle Terre Alte. Vi è infatti un legame molto stretto tra livello di infrastrutturazione del territorio e declino della popolazione che vive in montagna: quanto è minore la dotazione infrastrutturale di un territorio, tanto maggiore sarà il disagio della vita quotidiana e perciò la spinta a lasciare le aree montane e a trasferirsi in pianura, o in collina.

Il caso del Piemonte

(altro…)